Одељењски старешина


 
Формирање успешне одељењске заједнице много зависи од интересовања и потреба ученика, али и од организационих и креативних способности самог наставника. 
Квалитетно вођење одељењске заједнице доприноси развоју пожељних облика понашања и формирања колектива ученика, али је и превентивна мера против негативних утицаја околине. 
  

Часови одељењског старешине

Да би час одељењског старешине био успешан треба га добро педагошки осмислити јер ако се ученицима омогући да своја интересовања и потребе испоље и задовоље у школи и школским активностима, укључујући и час одељењског старешине, постоји мања опасност од различитих негативних утицаја који могу да утичу на развој и здравље ученика (дрога, алкохолизам, крађе, неодговорност, и слично).
          План учења
          План учења
Да би стекли радне навике и да би учење било успешно, пожељно је направити план учења.
Истраживања су показала да добро направљен план рада штеди време и да је најбоље да план садржи етапе рада које трају око један сат, за најмлађе може и пола сата, а онда да уследи пауза од петнаестак минута, пре него се крене са учењем другог предмета.
Овакав план учења је користан јер се најефикасније учи око 50 минута, па је потребна краћа пауза пре него се крене са другом етапом учења.
                                       Шта један план учења треба да садржи?
          Како одабрати добро место за учење?
Никако не треба учити лежећи у кревету или удобно седећи у фотељи. Овакав одабир места за учење неће помоћи повећању концетрације, већ ће нас терати у поспаност.
Најбоље је учитит за радним столом, окружен само прибором који нам је потребан при учењу или вежбању.
Музика је дозвољена, за оне који кажу да уче уз музику, али треба бити тиха, да не ремети нашу пажњу. Пожељно је искључити телефон и друге уређаје који би нам евентуално нарушили концетрацију.
Овако припремљен радни кутак ће нам помоћи у стицању радних навика.
          Како одабрати градиво које ћеш учити?
Увек прво обновите ново градиво које сте учили тог дана, а потом урадите домаће задатке које су вам задали истог дана. Зашто? Заборављање је најбрже одмах након учења.
Затим узмите да учите и обнављате градиво које имате сутрадан по распореду .
Прво учите теже градиво, док сте још одморни, лакше можете и касније, када вам концетрација и није најбоља.
Сродне предмете никада немојте учити један за другим, може доћи до мешања градива.
          Како правити паузе између учења?
Паузе се праве између учења различитог градива.
Пауза не сме бити ни прекратка, а ни предугачка, она треба да траје око петнаестак минута.
Паузу не треба правити у првом сату учења, тада може доћи до лаког прекида концетрације и можете се вратити на сам почетак учења.
Пауза је корисна јер омогућава да се градиво утврди, разграниче предмети који се уче и избегава се могућност да се градива помешају.



          Први час
          упознавање
          Поздравите ученике речима добродошлице
Нека добродошлица буде пропраћена благим осмехом, користите речи и гестове који ће показати Вашу благонаклоност према ученицима, али и улити поверење и показати Вашу отвореност ка сарадњи и договору.
Није добро да наступите строго, критички, желећи да наметнете ауторитет, то ученици не воле и тешко је на овај начин успоставити добру сарадњу са ученицима.
          Представите се
Представите се јасно, пуним именом и презименом, можете своје име записати на табли (није обавезно). Објасните ученицима који предмет предајете, можете рећи и колико дуго радите у школи, које су Ваше додатне активности у којима се и они могу укључити, зашто сте изабрали професију наставника, зашто је лепо радити у школи....
          Представљање ученика
Прозивајте једног по једног ученика, сваког замолите да се представи, питањима покушајте да пронађете у сваком ученику  више позитивних особина, покажите им да Вас занима сваки део њиховог живота; из које школе су дошли, ко им је био учитељ, који предмет највише воле, да ли имају брата или сестру, коју музику слушају, шта их занима...
Покушајте питањима, већ при упознавању, да придобијете њихово поверење.
          Упознавање предмета
Прочитајте ученицима све предмете које ће имати, јасно прочитајте име и презиме наставника и предмет који ће им предавати, трудите се да им приближите област којом се поједини предмети баве.
Разговарајте о обавезама које их очекују , укажите им да и Ви, али и Ваше колеге имате разумевања за њихове потребе и жеље, да је сваки почетак тежак, али да се редован рад и труд увек исплате...
Охрабрите их...
          Распоред
Покушајте да распоред часова ученицима дате у писаној форми, објасните им у ком кабинету и ког дана имају одређени час, ако треба објасните и где се кабинет налази у школи.
Упознајте ученике са распоредом и местом дежурства наставника, где могу пронаћи најближег дежурног наставника ако за тим има потребе, важно је да ученици схвате да без устручавања могу да се обрате дежурном наставнику за помоћ, али да сте и Ви увек расположени да им помогнете.
Упознајте их са годишњим календаром рада, са радним и нерадним данима, распустом, одласком на екскурзију...
          Кућни ред школе
Упознајте ученике са правилима понашања (кодекс понашања има свака школа), упознајте их са правилима понашања у Вашем кабинету. Када разговарате о правилима немојте их застрашивати и плашити казнама, јако је важно да ученици схвате да је лепо понашање корисно за све нас.
Питајте их да сами предложе правила понашања за своју одељенску заједницу, замолите их да осмисле уређење Вашег кабинета, као места где ће се убудуће одржавати  часови одељенског старешине.
          За крај
Питајте ученике да ли они имају питање за Вас.
Закажите родитељски састанак (позив можете и писмено да упутите родитељу, мада није обавезно).
Пожелите ученицима срећан
почетак школске године.



Планирање и припрема
Добро планирање и припрема наставника гарантује успешног наставника, омогућава наставнику добар увид у рад, као и основу за његово даље напредовање.

Да би планирање наставе било успешно треба водити рачуна о циљевима и задацима наставе, о начину остваривања васпитно-образовног рада, као и потребама и могућностима ученика.
Добро испланирана настава омогућава ефикасност и систематичност у раду, улива сигурност наставнику, омогућава да се на време уоче недостаци одређеног начина планирања, да се уоче склоности и интересовања ученика, континуирано праћење рада ученика и наставника, као и остваривање добре комуникације    наставник-ученик.
 





Квалитетно осмишљеним радом одељењског старешине одељењска заједница се треба развити у јединствену, радну и друштвену заједницу у којој ће ученици уз мању или већу помоћ наставника организовати свој рад, расправљати о свим битним проблемима који су везани за функционисање саме одељењске заједнице. Да би одељењска заједница била добра потребно је међусобно уважавање, поверење и поштовање ученика и наставника.   
 

Нема коментара:

Постави коментар